Alles over de plug-in hybrid (PHEV) auto

Wat is een plug-in hybride precies? Wat zijn de voor- en nadelen? En wat zijn de beste PHEV’s? In dit artikel worden deze vragen allemaal beantwoord.

Wat is plug-in hybrid?

Er zijn steeds meer volledig elektrische auto’s, maar plug-in hybrides spelen ook een belangrijke rol. Een plug-in hybride wordt ook wel een PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) genoemd. Maar wat is een PHEV precies? Dit is een auto die een gewone verbrandingsmotor combineert met een elektromotor. Dat niet alleen, met een plug-in hybride kun je een gedeelte van de kilometers die je maakt volledig elektrisch afleggen. Daarnaast kun je de accu opladen aan een laadpaal. Net als een volledig elektrische auto dus.

Voor- en nadelen

Een plug-in hybride heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van een auto met alleen een benzine- of dieselmotor:

  • Een plug-in hybride is zuinig. Op het moment dat je volledig elektrisch rijdt verbruik je geen druppel brandstof. Natuurlijk, elektriciteit is ook niet gratis, maar dit is wel een stuk goedkoper dan benzine. Met een PHEV kun je dus serieus besparen op brandstofkosten. Mits je consequent de accu oplaadt.
  • Een plug-in hybride is beter voor het milieu. PHEV’s hebben hun bestaansrecht grotendeels te danken aan het feit dat ze schoner zijn. De verbrandingsmotor hoeft minder aangesproken te worden en dat betekent logischerwijs: minder uitstoot.
  • Je betaalt met een plug-in hybride minder BPM. Een direct gevolg van het feit dat PHEV’s minder uitstoten is dat ze minder zwaar belast worden. De BPM is namelijk gebaseerd op de CO2-uitstoot. PHEV’s zijn dus relatief voordelig in vergelijking met benzine- of dieselauto’s.
  • Je betaalt met een plug-in hybride minder wegenbelasting. Naast de BPM is er nog een fiscaal voordeel: je hoeft minder mrb te betalen. Als je een PHEV rijdt, krijg je tot en met 2024 50% korting op de wegenbelasting.
  • Een plug-in hybride is (vaak) snel. Een plug-in hybride beschikt over een verbrandingsmotor én een elektromotor. Dat betekent doorgaans dat je niets te kort komt qua vermogen en koppel. Vanwege het BPM-voordeel is een PHEV vaak ook goedkoper dan een benzineauto met een vergelijkbaar vermogen.
  • Met een plug-in hybride heb je geen ‘range anxiety’. Tot slot nog een voordeel ten opzichte van volledig elektrische auto’s: met een PHEV hoef je niet bang te zijn dat de accu leeg raakt en je geen laadstation kunt vinden. Je hebt namelijk nog gewoon een verbrandingsmotor.

Aan alles kleven nadelen, dus ook aan plug-in hybrides. Een PHEV is in feite namelijk een compromis.

  • Een plug-in hybride is zwaar. Een verbrandingsmotor plus een elektromotor is leuk, maar dit betekent wel dat de auto behoorlijk zwaar kan worden. Vooral omdat plug-in hybrides een grotere accu hebben dan een reguliere hybride.
  • __ Een plug-in hybride is in de praktijk minder zuinig__. Bij de fabrieksopgave van het verbruik wordt ervan uitgegaan dat een groot deel van de kilometers elektrisch wordt gereden. In de praktijk ligt dit aandeel doorgaans een stuk lager, bijvoorbeeld omdat de accu niet wordt opgeladen. In dat geval is een PHEV juist minder zuinig, vanwege het extra gewicht.
  • Een plug-in hybride is in de praktijk minder schoon. Om dezelfde reden als hierboven is een PHEV in de praktijk ook lang niet zo schoon als op papier. Maar dat heb je dus zelf in de hand.

Verschillen tussen hybrid en plug-in hybrid

Je hebt plug-in hybrides, maar daarnaast heb je ook nog gewone hybrides. Zonder ‘plug-in’ dus. Wat is het verschil? De naam zegt het al: een plug-in hybride kun je opladen. PHEV’s hebben namelijk een groter accupakket. Dat betekent ook dat je volledig elektrisch kunt rijden. Dat is niet mogelijk met een reguliere hybride. Bij die auto’s is de elektromotor er alleen ter ondersteuning van de verbrandingsmotor.

De beste plug-in hybrid auto’s van 2021

Wat is de beste plug-in hybride auto? Die vraag kun je op meerdere manieren opvatten, maar om het objectief te houden kijken we naar de elektrische actieradius. Hoe meer elektrische kilometers je kunt maken, hoe zuiniger en schoner de auto is. Hieronder vind je de top vijf van plug-in hybrid auto’s die op dit moment de grootste elektrische actieradius hebben. We praten dan over de officiële opgave volgens de WLTP-cyclus. De range zal in de praktijk lager liggen, maar dit is wel de beste manier om PHEV’s te vergelijken.

  1. Mercedes-Benz C300e: 100 kilometer
  1. Mercedes-Benz GLE 350(d)e: 98 kilometer
  1. BMW X5 xDrive45e: 87 kilometer
  1. Skoda Octavia iV/ Audi A3 TFSI-e: 79 kilometer
  1. Toyota RAV4 Plug-in Hybrid/Suzuki Across: 75 kilometer

Zoals je ziet is er een gedeelde vierde plaats en een gedeelde vijfde plaats. De Octavia iV en A3 TFSI-e delen namelijk dezelfde techniek. De Volkswagen Golf en Seat Leon zijn trouwens ook met deze aandrijflijn leverbaar, maar die hebben een iets kleinere actieradius. Daarom vallen deze auto’s net buiten de top vijf. Dat de Toyota RAV4 en Suzuki Across exact dezelfde specificaties hebben is ook geen toeval, want dit zijn zustermodellen.

Bekijk hier het volledige aanbod van (plug-in) hybrides op Auto.nl!