Bij het kopen van een nieuwe auto is het niet alleen de vraag welk merk, welk model en welke kleur. Ook de brandstof is bepalend voor je keuze. Kies je diesel of benzine? Wat is voor jou de beste keus? Dat hangt af van een aantal dingen.

Zowel diesel als benzine hebben voordelen. Met benzine betaal je bijvoorbeeld veel minder wegenbelasting. Tank je diesel? Dan betaal je weer veel minder aan de kassa. Voor beide brandstoffen is dus iets te zeggen.

Voordelen van diesel

Kies je voor een dieselauto? Dan krijg je daar de volgende voordelen bij cadeau: • langere levensduur van de motor • minder slijtage, onderhoud en kosten • minder co2-uitstoot • meer trekvermogen • zuiniger dan een benzinemotor, gemiddeld 25% • goedkoper tanken

Ben je een echte asfaltvreter en rijd je dus veel kilometers per jaar? Dan is een diesel waarschijnlijk verstandiger dan een benzineauto. De brandstofprijs van diesel is veel lager dan die van benzine. Een simpele rekensom leert je dat je dus goedkoper rijdt. Daar staat dus wel tegenover dat de wegenbelasting een stuk hoger is.

Voordelen van benzine

• je betaalt veel minder wegenbelasting • rijdt voordeliger in de stad • onderdelen van de motor zijn goedkoper • minder uitstoot van fijnstof

Je benzineauto is wegenbelasting-technisch een stuk goedkoper. Doe je dus alleen af en toe boodschappen met je bolide? Dan is de keus voor benzine slimmer.

Benzine of diesel? Wat is slimmer?

Om echt een goede keus te maken tussen diesel en benzine, kijk je naar meer dingen dan alleen de voordelen die je hierboven ziet. Er bestaat namelijk een omslagpunt. Benzineauto’s zijn over het algemeen goedkoper totdat je bij een bepaald aantal kilometers komt.

Wanneer is diesel rijden goedkoper?

Dus, wanneer is diesel rijden goedkoper? Bij lichte auto’s ligt het omslagpunt rond de 13.500 kilometer. Bij zwaardere auto’s ligt het omslagpunt ietsje verder, rond de 14.500 kilometer. Wil je precies uitrekenen of benzine of diesel kopen voor jou voordeliger is? Kijk dan naar de kosten per jaar met de volgende formule:

(12 maanden x wegenbelasting) + (kilometers / verbruik ) x brandstofprijs.

Denk je ook hieraan?

Houd er rekening mee dat een dieselauto vaak duurder is in aanschaf. Daarnaast is de dieselauto niet erg populair bij de overheid. Dieselauto’s — zelfs jongere — zijn in een aantal Nederlandse en Duitse steden verboden. Ook de restwaarde van dieselauto’s staat onder druk. Daar staat dan wel weer tegenover dat gebruikte diesels over het algemeen lekker goedkoop zijn.