Coronavirus Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, nemen wij maatregelen rond de bezorging van auto’s.Meer informatie

DSG-bak of -automaat, wat is dat? En wat zijn de voordelen?

Handgeschakeld of een automaat kennen we allemaal wel, maar er is ook nog zoiets als een DSG-automaat. DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en je leest er hier meer informatie over.

Zodra je op zoek bent naar een auto, zie je vaak door de bolides het bos niet meer. Je hebt de keus uit ontelbaar veel merken, modellen, uitvoeringen, opties en dealers. Alsof dat nog niet genoeg is, komen er ook allerlei termen voorbij. Termen als DSG, bijvoorbeeld.

Wat is een DSG-automaat?

We hebben het nu al verklapt: DSG is een automatische versnellingsbak. Maar dan met meerdere koppelingen. Dit zorgt ervoor dat je sneller van versnelling wisselt dan dat je het woord uit kan spreken. Het gaat dus vlotter dan de traditionele handgeschakelde en automatische auto’s. Je hebt met een DSG-bak geen koppelingspedaal, dus je bestuurt ‘m hetzelfde als de ‘gewone’ automaat. Kiezen uit ‘park’, ‘neutral’, ‘drive’ en ‘reverse’, geen zorgen om een afslaande motor als je wil wegrijden bij het verkeerslicht en alle focus op het rijden, omdat je niet hoeft te schakelen.

Je hebt van de DSG-bak ook nog twee varianten: een droge koppeling en een natte koppeling.

Is DSG dan hetzelfde als PDK?

Wederom: de automarkt zou de automarkt niet zijn als er niet meerdere benamingen zijn voor DSG. Meerdere automerken hebben er hun eigen draai aangegeven. Zo krijgen de DSG-bakken van Audi de naam S tronic mee, heet de dubbele koppeling bij Porsche PDK en noemt BMW het liever DCT. Welke naam je dit (bak)beest ook geeft: alle units werken precies hetzelfde als de ‘originele’ DSG-units van Volkswagen.

Voordelen van DSG

Waarom je dan voor DSG zou kiezen? Nou, zo’n automaat heeft best wel wat voordelen:

  • het rijdt heel soepel
  • het helpt je zuiniger rijden
  • DSG-units hebben vaak meer versnellingen dan handbakken

Nadelen

Zoals met alles, zijn ook hier nadelen bekend. Een aantal nadelen van DSG:

  • DSG-automaten zijn wat prijziger
  • soepel naar voren kruipen zoals je kan doen als je je koppeling heel voorzichtig op laat komen, lukt niet
  • achteruitrijden gaat soms wel héél snel

Welke auto’s hebben DSG?

Onder andere de volgende auto’s hebben een DSG-versnellingsbak:

Olie verversen bij een DSG

Net zoals alle andere auto’s heeft ook een DSG regelmatig onderhoud nodig. En ook bij een DSG-bak geldt: ververs je de olie niet op tijd, dan levert dat problemen op. Bij een garage verversen ze je olie graag, maar zelf doen kan uiteraard ook. In dat geval volg je de volgende stappen.

  1. Zorg ervoor dat de DSG-olie op temperatuur is, want dan is ‘ie dunner en komen alle zwevende deeltjes mee zodra je de olie aftapt.
  2. Haal de aftap- en niveauplug van de DSG-bak en vang de olie op in een bak.
  3. Bekijk je olie: zitten er metaaldeeltjes in? Welke kleur heeft de olie? Hoe ruikt het? Als de olie pikzwart is, is het niet goed. En als de olie verbrand ruikt, zijn je koppelingen waarschijnlijk aan vervanging toe.
  4. Laat je opvangbak staan en draai het oliefilterhuis los. Maak het schoon en vervang het filter.
  5. Controleer de O-ring van het filterhuis. Vervang het als het beschadigd is, plaats het filter en draai het filterhuis weer vast.
  6. Tijd om de niveaupijp er weer op te draaien. Let op: het pijpje is van plastic, dus draai ‘m niet te stevig aan.
  7. Sommige DSG-bakken vul je via de aftapplug — dit doe je met een aparte vulslang. Andere bakken hebben weer een aparte vulopening. Vul de DSG-bak tot de olie via de niveaupijp weer naar buiten komt.
  8. Start je auto en vul de olie weer bij totdat ‘ie wederom via de niveaupijp naar buiten komt.
  9. Monteer de vul- en aftapplug, controleer het filter op lekkages en maak een proefrit.