image/svg+xml Louwman Created with Sketch. icon-checked icon-document 5B3F2C90-278E-45DB-8AA9-3BD22C3DA5BC phone-icon icon-filter Louwman Created with Sketch. icon-readmore icon-dilevery 602D7FAA-55E3-474B-949F-2F504E2A2A55 Shape
  • Home
  • Blog
  • Een DSG-bak of -automaat? Wat is dat?

DSG-bak of -automaat, wat is dat? En wat zijn de voordelen?

Handgeschakeld of een automaat kennen we allemaal wel, maar er is ook nog zoiets als een DSG-automaat. DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en je leest er hier meer informatie over.

Zodra je op zoek bent naar een auto, zie je vaak door de bolides het bos niet meer. Je hebt de keus uit ontelbaar veel merken, modellen, uitvoeringen, opties en dealers. Alsof dat nog niet genoeg is, komen er ook allerlei termen voorbij. Termen als DSG, bijvoorbeeld.

Wat is een DSG-automaat?

We hebben het nu al verklapt: DSG is een automatische versnellingsbak. Maar dan met meerdere koppelingen. Dit zorgt ervoor dat je sneller van versnelling wisselt, omdat er altijd een koppeling met de volgende versnelling klaar staat. Of je nou omhoog of naar beneden schakelt. Het gaat dus vlotter dan de traditionele handgeschakelde of bij andere automatische versnellingsbakken. Je hebt met een DSG-bak geen koppelingspedaal, dus je bestuurt ‘m hetzelfde als de ‘gewone’ automaat. Kiezen uit ‘park’, ‘neutral’, ‘drive’ en ‘reverse’, geen zorgen om een afslaande motor als je wil wegrijden bij het verkeerslicht en alle focus op het rijden, omdat je niet hoeft te schakelen.

Je hebt van de DSG-bak twee varianten: met een droge koppeling en een natte koppeling. De droge koppeling is voorzien van een enkele koppelingsplaat die zonder smeermiddel draait. De natte versie bestaat uit meerdere platen die in een bad van olie liggen. De olie zorgt voor betere koeling waardoor de bak een hogere hoeveelheid trekkracht kan verwerken.

Is DSG dan hetzelfde als PDK?

Wederom: de automarkt zou de automarkt niet zijn als er niet meerdere benamingen zijn voor DSG. Meerdere automerken hebben er hun eigen draai aangegeven. Zo krijgen de DSG-bakken van Audi de naam S tronic mee, heet de dubbele koppeling bij Porsche PDK en noemt BMW het liever DCT. Welke naam je dit (bak)beest ook geeft: alle units werken precies hetzelfde als de ‘originele’ DSG-units van Volkswagen.

Voordelen van DSG

Waarom je dan voor DSG zou kiezen? Nou, zo’n automaat heeft best wel wat voordelen:

  • het rijdt heel soepel
  • het helpt je zuiniger rijden
  • DSG-units hebben vaak meer versnellingen dan handbakken

Nadelen

Zoals met alles, zijn ook hier nadelen bekend. Een aantal nadelen van DSG:

  • DSG-automaten zijn wat prijziger
  • soepel naar voren kruipen zoals je kan doen als je je koppeling heel voorzichtig op laat komen, lukt niet
  • een DSG-bak wat wat onderhoudsgevoeliger dan een traditionele handgeschakelde versnellingsbak

Met een DSG automaat in de bergen rijden

Rijd je met je DSG auto de bergen in? Dan is het goed om te weten dat je ook handmatig kan schakelen met de flippers achter het stuur. Ga je de berg op? Laat dan het ‘nieuwe rijden’ even achterwege. Je wilt juist toeren maken, zodat de motor genoeg kracht levert om de auto naar boven te sleuren. Schakel dus een tandje terug.

Ook bij het afdalen kan je de regie het beste zelf in handen nemen. Kies een lagere versnelling, zodat je op de motor remt en de remmen daardoor zo min mogelijk worden belast. Zo voorkom je overhitting van de remschijven.

Welke auto’s hebben DSG?

De DSG-bak is een product van de Volkswagen Groep. Alle automerken van de VW Groep verkopen auto’s met deze versnellingsbak. Het zijn onder andere deze modellen die beschikbaar zijn met DSG:

Olie verversen bij een DSG

Net zoals alle andere auto’s heeft ook een DSG regelmatig onderhoud nodig. En ook bij een DSG-bak geldt: ververs je de olie niet op tijd, dan levert dat problemen op. Bij een garage verversen ze je olie graag, maar zelf doen kan uiteraard ook. In dat geval volg je de volgende stappen.

  1. Zorg ervoor dat de DSG-olie op temperatuur is, want dan is ‘ie dunner en komen alle zwevende deeltjes mee zodra je de olie aftapt.
  2. Haal de aftap- en niveauplug van de DSG-bak en vang de olie op in een bak.
  3. Bekijk je olie: zitten er metaaldeeltjes in? Welke kleur heeft de olie? Hoe ruikt het? Als de olie pikzwart is, is het niet goed. En als de olie verbrand ruikt, zijn je koppelingen waarschijnlijk aan vervanging toe.
  4. Laat je opvangbak staan en draai het oliefilterhuis los. Maak het schoon en vervang het filter.
  5. Controleer de O-ring van het filterhuis. Vervang het als het beschadigd is, plaats het filter en draai het filterhuis weer vast.
  6. Tijd om de niveaupijp er weer op te draaien. Let op: het pijpje is van plastic, dus draai ‘m niet te stevig aan.
  7. Sommige DSG-bakken vul je via de aftapplug — dit doe je met een aparte vulslang. Andere bakken hebben weer een aparte vulopening. Vul de DSG-bak tot de olie via de niveaupijp weer naar buiten komt.
  8. Start je auto en vul de olie weer bij totdat ‘ie wederom via de niveaupijp naar buiten komt.
  9. Monteer de vul- en aftapplug, controleer het filter op lekkages en maak een proefrit.