We weten eigenlijk allemaal wel dat elektrisch rijden beter is voor het milieu. En van alles wat beter is voor de planeet, denken we ook vaak dat het duur is. Wat zijn nou precies de kosten van een elektrische auto? Je ontdekt het hier.

Het is je misschien opgevallen dat de gemiddelde elektrische auto een stuk duurder is dan een vergelijkbare diesel- of benzineauto. De prijzen daalden afgelopen jaren flink, maar nog niet genoeg om het prijsverschil te laten verdwijnen. De verwachting is dat de nieuwprijs nog verder daalt en dat de restwaarde stijgt, door alle verbeteringen van technische snufjes en accu’s. Oh, en in 2021 profiteer je waarschijnlijk van onder andere aanschafsubsidie op elektrische auto’s.

Duurder in aanschaf, goedkoper in gebruik

Om de elektrische auto te kopen, tast je wat dieper in de buidel. Maar dat betaalt zich erna wel weer terug. De elektrische auto is namelijk veel voordeliger in gebruik. Je hoeft geen ribben af te staan bij een tankstation en het onderhoud is ook veel goedkoper. Doordat de motor minder bewegende delen heeft, valt er ook minder te slijten. Als klap op de vuurpijl betaal je ook minder motorrijtuigenbelasting (beter bekend als wegenbelasting) en minder bpm.

Fiscale voordelen

Als je volledig elektrisch rijdt, profiteer je van een aantal fiscale voordelen. Je las net al dat je geen aanschafbelasting (bpm) betaalt en dat je de wegenbelasting ook achterwege laat. Tenzij je een plug-in hybride rijdt met een maximale uitstoot van 50 gram CO2 per kilometer. Dan betaal je halftarief. Je bijtelling is ook een stuk lager: 4% per jaar tot een catalogusprijs van 50.000 euro.

Kosten voor opladen

Dat benzine en diesel dure brandstoffen zijn, is wel duidelijk. Doe een rondvraag in je omgeving en je krijgt waarschijnlijk wat zuchtende antwoorden. Dus elektrisch rijden en je eigen energie opwekken is een prima (en voordelig) plan. Als je je auto thuis oplaadt of bijvoorbeeld op je werk, dan ben je ongeveer de helft goedkoper uit dan wanneer je op fossiele brandstof rijdt. Laad je je auto op bij openbare laadpalen? Dan ben je bijna net zo duur uit als met diesel of benzine.

Minder vaak naar de garage

Omdat een elektrische auto minder bewegende delen heeft, is de slijtage ook een stuk minder. Ook heb je minder vaak onderhoud nodig, zoals het verversen van olie. De garage ziet je dus een stuk minder vaak dan met een diesel- of benzineauto. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je banden sneller slijten. Dat komt door de hoge motorkoppel en het zware gewicht van een elektrische auto.

Afschrijving van je elektrische auto

Een kostenpost die we vaak ‘voor het gemak’ vergeten. En dat terwijl het toch wel een belangrijke is. De markt is druk bezig met het ontwikkelen van de elektrische auto’s. Het is nog vrij nieuw en daarmee sluit je kinderziektes niet uit. Als jij je auto over een paar jaar wil verkopen, kan het zijn dat je ‘m lastig slijt.