image/svg+xml Louwman Created with Sketch. icon-checked icon-document 5B3F2C90-278E-45DB-8AA9-3BD22C3DA5BC phone-icon icon-filter Louwman Created with Sketch. icon-readmore icon-dilevery 602D7FAA-55E3-474B-949F-2F504E2A2A55 Shape

Kosten van een hybride auto

Je ziet ze steeds meer: hybride auto’s. Dat zijn niet alleen mooie en moderne auto’s, maar juist ook financieel een slimme keus. Wat je precies betaalt voor een hybride auto, hangt natuurlijk af van welke bolide je kiest. In deze blogpost ontdek je in ieder geval met welke kosten en financiële voordelen je te maken krijgt.

Er zijn maar weinig mensen die tanken echt heel leuk vinden. Het bedrag-tellertje loopt aardig op en de accijns verhoogt ook ieder jaar weer. In dat geval is het kopen van een hybride auto een puik plan. Toegegeven: hybride auto’s zijn een stukje duurder in aanschaf dan een vergelijkbare diesel- of benzine-auto. Maar je haalt er op de lange termijn veel voordeel uit.

Hybride auto’s: de aanschaf

Hybride auto’s zijn wat duurder in aanschaf. De afgelopen jaren daalden de prijzen, maar dat is (nog) niet genoeg om het prijsverschil te laten verdwijnen. Toch is dit niet bepaald iets om je op blind te staren. De gebruikskosten over de hele eigenaars periode liggen waarschijnlijk flink lager, voornamelijk door het minimale brandstofverbruik.

Krijg ik subsidie voor de aanschaf van een hybride auto?

Hier kunnen we kort over zijn; nee, je krijg in 2021 geen subsidie op de aanschaf van een (plug-in) hybride auto. De overheid zet een aantal subsidiepotjes in voor elektrisch rijden, maar de hybride bolide valt buiten deze regelingen.

Financiële voordelen van een hybride bolide

We verklapten al dat je profiteert van financiële voordelen bij een hybride auto. Dat compenseert de hogere aanschafprijs dan weer.

Geen wegenbelasting

Rij je een plug-in hybride? Dus een auto die zowel op elektriciteit als benzine of diesel rijdt? Dan betaal je op dit moment maar de helft van de wegenbelasting. Dit geldt sowieso tot en met 2024. Wil je meer weten? Lees dan onze blog met voor- en nadelen van hybride auto’s.

Belastingvrij?

Als je een auto koopt, betaal je een Belasting van Personenauto’s. Voor volledig elektrische auto’s betaal je helemaal geen bpm. Voor (plug-in) hybrides ligt dit iets anders — die hebben een eigen bpm-tarief. Hoeveel belasting je betaalt voor je hybride auto, hangt af van hoeveel CO2 je auto uitstoot. Op de website van de Belastingdienst vind je up-to-date informatie over hoeveel bpm je betaalt voor je hybride auto.

Wat kost dat opladen eigenlijk?

Het opladen van je hybride auto is het goedkoopst als je zelf een laadpaal of laadkastje plaatst. Zeker als je zonnepanelen op je dak hebt liggen, is het nóg lekkerder autorijden. Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen.

Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh. En houd er rekening mee dat snelladers duurder zijn dan de gewone laders. Maak je alleen gebruik van snelladers, dan ben je met het opladen van je hybride auto niet heel veel goedkoper uit dan wanneer je op benzine of diesel rijdt.

Afschrijving op een hybride auto

De afschrijving is een heel belangrijke component van de totale kosten van het rijden in je auto. Uit een studie met meer dan 7.000 verschillende auto’s blijkt dat elektrische en hybride bolides de eerste 3 jaar na aanschaf gemiddeld 47 procent van hun marktwaarde behouden. Daarmee doen ze het een stuk beter dan benzine- en dieselmodellen. En dat verschil wordt de komende jaren alleen maar groter, nu de overheid steeds meer druk legt op zuinig en uitstootvrij rijden.

Op hybride auto’s heb je lage afschrijving, heel fijn voor je portemonnee.