Je ziet ze weleens bij Wegmisbruikers of een ander soortgelijk programma: mensen die vol gas over de linkerbaan gaan. Bij het afleggen van een verklaring zeggen ze dat ze net een nieuwe auto hebben ‘en hem even uitproberen en inrijden’. Maar is een nieuwe auto inrijden nog wel nodig? En hoe doe je dat dan goed?

De een beweert dat je meteen plankgas de showroom uit kan rijden met je nieuwe auto. Een ander zweert bij een heel inrijschema. De regels zijn niet meer zo streng als vroeger, maar toch is het een goed idee om met wat dingen rekening te houden om je nieuwe auto goed in te rijden. Het goed inrijden van een nieuwe auto doen we om de bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar in te laten werken. Dit zorgt ervoor dat je auto op de lange termijn niet veel te veel olie verbruikt en ook niet inlevert op de prestaties.

Tips om je auto goed in te rijden

Je wil natuurlijk dat je nieuwe auto het zo lang mogelijk goed doet en dat je er het meeste plezier aan beleeft. Wees dus de eerste 1.500 kilometer extra lief voor je auto — dan is ‘ie dat ook voor jou. Hoe je dat doet? Nou, zo:

• rem zachtjes en houd in de gaten wat er voor je gebeurt, zodat je op tijd reageert • rijd tijdens de eerste 1.500 kilometer niet harder van driekwart van de topsnelheid en ga ook niet hoger dan driekwart van je toerentalbereik • vermijd hoge motorbelasting en hang dus niet meteen een aanhanger of caravan achter je nieuwe auto • vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren • variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor • laat je auto altijd op temperatuur komen, voordat je écht goed gas geeft en maak ook wat langere ritten — zo voorkom je een luie motor en zorg je ervoor dat je de boel goed smeert • laat niet voortijdig je olie verversen, omdat daar ‘fabricagevuil’ in zou zitten — dat is onnodig

Kortom: niet te gek doen, maar ook niet al te voorzichtig.

Niet iedereen is het met elkaar eens

Zoals hierboven geschreven: niet iedereen denkt hetzelfde over het inrijden van een nieuwe auto. Zo zegt Tim Coronel (je weet wel, die autocoureur) dat het juist slim is om álle auto’s in te rijden. ANWB geeft aan dat je je auto met inrijden juist het beste wisselend belast. Vooral bij heel snelle auto’s, zoals de BMW M of Mercedes AMG is het goed de snelheden in de eerste 1.000 kilometer langzaam op te bouwen. Daar liggen namelijk bijna raceblokken in.