Tijdens een Klimaatakkoordoverleg is besproken dat in 2030 alle auto’s die we dan kopen elektrisch zijn. De wegen vullen we met 2 miljoen elektrische bolides en op maar liefst 1,8 miljoen plekken is het mogelijk je auto op te laden. Het kabinet gaat ervan uit dat dit haalbaar is en heeft een subsidie voor elektrische auto’s voor ogen.

De overheid wil bedrijven en consumenten stimuleren om een elektrische auto te rijden. Dat betekent dat je vanaf 2021 — volgens de plannen — subsidie en belastingvoordeel krijgt voor je elektrische auto.

Koop je elektrische auto met €6.000 subsidie

In 2021 krijg je maar liefst €6.000 aanschafsubsidie als je een elektrische auto koopt. Dat scheelt toch al aardig. Deze subsidie blijft niet altijd zo hoog. In 2030 is de aanschafsubsidie afgebouwd naar €2.200.

Daarbovenop komt dat je tot 2025 helemaal geen aanschafbelasting (bpm) betaalt. Vanaf 2025 verandert dat; je betaalt dan eenmalig 350 euro. Als kers op de taart betaal je tot 2025 ook geen cent aan motorrijtuigenbelasting.

Ook nu al profiteer je van financiële ondersteuning vanuit de overheid. Je hebt dus, zoals hierboven staat, vrijstelling van bpm, je betaalt geen bijtelling bij zakelijke lease en veel minder bijtelling voor privégebruik, je betaalt geen wegenbelasting en het belastingtarief voor openbare laadpalen is tijdelijk verlaagd. Controleer ook even of er in jouw regio nu al subsidie beschikbaar is voor de aanschaf van je elektrische auto en/of oplaadpunten. Je vindt meer informatie over de huidige subsidies op Nederland Elektrisch.

Ook zakelijk voordeel

Rijd je een zakelijke auto? Dan profiteer je van een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie. De aanschafsubsidie start in 2021 met een bedrag van €3430. In 2024 is dit teruggebracht naar €1830. En goed om rekening mee te houden: de milieu-investeringsaftrek (MIA) die je als bedrijf nu aanvraagt voor elektrische auto’s of laadpunten, vervalt na 2020.

Elektrisch rijden, maar dan tweedehands

Beetje zonde als we de elektrische auto’s niet ook tweedehands zouden rijden. Vindt ook het kabinet. Dus ook voor gebruikte elektrische auto’s zijn er maatregelen in het leven geroepen. Je betaalt tot 2025 geen motorrijtuigenbelasting, Wil je je auto verkopen aan iemand in het buitenland? Dat vindt de overheid een minder geslaagd idee. Om export te voorkomen, komt er een subsidie. En neem je helemaal afscheid van je auto? Lever dan je autobatterij in. Je krijgt er geld voor en dan wordt ‘ie lekker duurzaam hergebruikt. Goed om te weten: het leasen van tweedehands elektrische auto’s wordt onderzocht.

Benzine en diesel vanaf 2020 duurder

Het voordeel houdt niet op bij de subsidie vanaf 2021. De overheid wil rijden op diesel en benzine ontmoedigen, dus vanaf 2020 gaan de prijzen daarvan omhoog. In eerste instantie is de accijns 1 cent hoger. In 2023 gaat de accijns op diesel weer met 1 cent omhoog.