Subsidie voor elektrische auto’s in 2022

Als particulier kun je een subsidie krijgen voor zowel het kopen als leasen van een elektrische auto. Hier lees je alles over deze subsidieregeling (genaamd SEPP) in 2022.

Elektrische auto’s zijn helaas niet de goedkoopste auto’s qua aanschaf. Als zakelijke rijder heb je daar geen last van, maar als particulier wel. Daarom komt de overheid de particuliere EV-koper een stukje tegemoet. Sinds 2020 is er een aanschafsubsidie beschikbaar, onder de noemer Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze subsidie is beschikbaar voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s. Ook als je voor een elektrische auto in de private lease gaat kom je in aanmerking voor deze subsidie.

Voorwaarden

Om in 2022 aanspraak te maken op de subsidie voor elektrische auto’s moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Of eigenlijk vooral: de auto moet aan een aantal voorwaarden voldoen. We zetten de belangrijkste voorwaarden voor je op een rijtje:

  • De auto moet volledig elektrisch zijn. Hybrides doen dus niet mee.
  • De auto moet een actieradius hebben van minimaal 120 km. Gelukkig geldt dat voor bijna alle elektrische auto’s.
  • De nieuwprijs moet tussen de €12.000 en €45.000 zitten. Daarbij is vooral de bovengrens relevant. Bij auto’s die op het randje zitten is het bijvoorbeeld oppassen met de opties.
  • De auto moet als EV van de band zijn gerold. Oftewel: auto’s die achteraf zijn omgebouwd komen niet in aanmerking.

Verder zijn er nog specifiek voorwaarden per categorie (koop nieuwe auto, koop gebruikte auto, lease nieuwe auto, lease gebruikte auto). Deze kun je bekijken op de website van de RVO

Hoeveel subsidie kan ik aanvragen voor een elektrische auto vanaf 2022?

Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet kun je de subsidie aanvragen. Bij de koop of private lease lease van een nieuwe elektrische auto kun je in 2022 rekenen op een subsidie van €3.350. Bij de aanschaf van een tweedehands elektrische auto krijg je €2.000 subsidie. Daarbij geldt wel: op is op. Er zit namelijk een maximum aan het jaarbudget. Het totale jaarbudget voor de subsidie is in 2022 €71 miljoen voor nieuwe elektrische auto’s en €20,4 miljoen voor tweedehands elektrische auto’s.

Meer informatie over het private leasen van een elektrische auto vind je in deze blog

Subsidie op laadpalen

Kun je naast subsidie voor een elektrische auto ook subsidie krijgen voor een laadpaal? Ja, maar alleen als je hem zakelijk aanschaft. Als je thuis op de oprit een laadpaal neer wilt zetten voor privégebruik krijg je daar momenteel geen subsidie voor. Bij gebrek aan een oprit of een openbare laadpaal in de buurt is het wel mogelijk om gratis een laadpaal aan te vragen. Dat is dan een laadpaal voor algemeen gebruik.

Als je bijvoorbeeld zzp’er bent en de laadpaal zakelijk gebruikt is het mogelijk om subsidie te krijgen. Zo is er de MIA (Milieu-Investerings Aftrek). Dit houdt in dat je een gedeelte van de investering mag aftrekken van de winst.

En hoe zit het met de subsidie op hybride auto’s?

We noemden het al: de SEPP subsidie geldt alleen voor volledig elektrische auto’s. Als je een hybride auto koopt kun je dus niet van deze subsidie profiteren. Wel gelden er andere financiële voordelen. Omdat een hybride minder uitstoot betaal je bijvoorbeeld minder BPM. Ook hoef je maar de helft van de wegenbelasting te betalen.

Belastingvoordelen elektrische auto’s

Ook voor volledig elektrische auto’s gelden er anno 2022 nog meer voordelen dan alleen de SEPP subsidie. Waar je met een hybride 50% korting krijgt op de wegenbelasting, hoef je met een volledig elektrische auto helemaal geen wegenbelasting te betalen. Omdat elektrische auto’s geen CO₂-uitstoot hebben betaal je ook geen BPM. Als zakelijk rijder heb je ook een duidelijk belastingvoordeel in de vorm van de lagere bijtelling.