CoronavirusOm verspreiding van het coronavirus te voorkomen, nemen wij maatregelen rond de bezorging van auto’s.Meer informatie

Verlaging maximumsnelheid naar 100 door stikstofprobleem

Waar we voorheen regelmatig de 130 aantikten op Nederlandse snelwegen, mag dit vanaf 16 maart 2020 alleen nog maar tussen 19.00 en 06.00 uur de volgende ochtend. Andersom, dus van 06.00 tot 19.00 mag je maximaal 100 op de snelwegen. Dit maakte het kabinet op woensdag 13 november 2019 bekend.

Het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur is een maatregel om de stikstof terug te dringen. Veel bouwprojecten liggen nu stil (of die dreiging ligt op de loer) en de lagere snelheid moet ervoor zorgen dat de heipalen de grond weer in kunnen. Het is nogal een uitdaging, want binnen één weekend moeten maar liefst 4.000 verkeersborden een wisseltruc ondergaan.

Wanneer gaat de snelheidsverlaging in?

Vanaf vrijdag 13 maart is de maximumsnelheid verlaagd. Op maandag 16 maart is het op alle snelwegen een feit: zodra je een bord met ‘100’ erop ziet, geldt de snelheidsverlaging. Let op: niet alle navigatiesystemen geven de juiste snelheid aan, dus kijk goed uit wat je doet.

Waarom eerst de borden vervangen?

Het is belangrijk dat de borden vervangen zijn voordat de maximumsnelheid daadwerkelijk verlaagt. Zo voorkom je dat automobilisten niet weten hoe hard ze mogen rijden en is het voor iedereen helder. Bijkomend voordeel is dat ook alle onderbordjes verdwijnen, waar de uitzonderingen en aanvullingen staan. De regel is nu duidelijk: maximaal 100 tussen 06.00 en 19.00 uur en van 19.00 tot 06.00 uur 130 waar dat nu ook al mag.

Geldt de verlaagde maximumsnelheid voor altijd?

Ondanks dat nog niet zeker is wanneer de verlaagde maximumsnelheid ingaat, is wel zeker dat het niet blijvend is. Volgens het kabinet mag de maximumsnelheid weer omhoog als onze auto’s schoner rijden of als de stikstofuitstoot (door andere maatregelen) flink is afgenomen.

Is langzamer rijden goedkoper?

Veel mensen staan niet te juichen bij het vooruitzicht dat ze straks maximaal 100 mogen rijden. Maar het goede nieuws is dat je het wel merkt bij de pomp — in positieve zin. Die extra kilometers houden voor sommige modellen 30% extra brandstof in, wat nu ‘wegvalt’. Goedkoper rijden, dus.

Ben je dankzij de lagere maximumsnelheid langer onderweg?

Het lijkt logisch: als je 130 kilometer per uur rijdt, dan ben je sneller van A naar B dan wanneer je 30 kilometer per uur langzamer rijdt. Toch is het tijdsverschil niet groot. Je bent gemiddeld 6 minuten sneller, maar eigenlijk is het te verwaarlozen, omdat je in de praktijk nooit een uur lang 130 rijdt.

Wat doet de snelheidsverlaging met de files?

Misschien dacht je dat we bij hogere snelheden minder files zouden hebben, omdat we sneller op onze bestemmingen zijn. Het tegendeel is waar. Bij de hogere snelheden zijn er ook grotere snelheidsverschillen, doordat het met 130 harder afremmen is voor een vrachtwagen die 80 rijdt. Het verkeer dat achter je rijdt, remt ook en vergroot het effect. Zo heb je bij hogere snelheden dus meer files.

Wil jij de stikstofuitstoot nog verder verlagen? Kijk eens naar ons aanbod van elektrische auto’s.