image/svg+xml Louwman Created with Sketch. icon-checked icon-document 5B3F2C90-278E-45DB-8AA9-3BD22C3DA5BC phone-icon icon-filter Louwman Created with Sketch. icon-readmore icon-dilevery 602D7FAA-55E3-474B-949F-2F504E2A2A55 Shape

Voor- en nadelen van hybride rijden

Dat hybride rijden: wat is dat nou precies? Betekent dat echt dat je na elke 200 kilometer aan een laadpaal hangt? Hier lees je alles over hybride rijden. Tot aan de voor- en nadelen aan toe.

Er wordt nog wel eens gedacht dat een hybride auto en een volledig elektrische auto hetzelfde zijn. Dit is niet zo. Een volledig elektrische auto rijdt écht alleen maar elektrisch. Een hybride bolide heeft twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De verbrandingsmotor werkt op brandstof — diesel of benzine. De elektromotor loopt op stroom die uit de accu in de auto komt.

Wanneer kies je voor hybride rijden?

Waarom is het kiezen voor een hybride auto slim? En wat maakt het een minder goede keus? We zetten de voor- en nadelen van hybride auto’s voor je op een rij. Zo is de balans opmaken voor jou een fluitje van een cent. Heb je toch nog vragen? Neem dan contact met ons op, want ons team zit er helemaal klaar voor.

Voordelen van hybride auto’s

Waarom een hybride auto helemaal niet zo’n gek idee is? Nou, hierom:

  • je stoot veel minder schadelijke stoffen uit, doordat de elektromotor in bijvoorbeeld druk stadsverkeer of files het vuile werk van afremmen en optrekken op zich neemt
  • de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu
  • je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper
  • fiscaal voordeel, waar we zo dieper op ingaan
  • een lekker groen imago, wat voor zowel personen als bedrijven slim kan zijn

Nog even over dat fiscale voordeel van hybride auto’s

Als je een hybride auto met stekker rijdt, zoals bijvoorbeeld de Mercedes-Benz A-Klasse Hybride word je door de overheid een beetje gematst. Er is namelijk zoiets als het halftarief voor de wegenbelasting. En ondanks dat de fiscale regels voor hybride en elektrisch regelmatig veranderen, blijft het halftarief bestaan in 2021, 2022, 2023 en 2024.

Dit betekent dat je met je hybride auto de helft van de reguliere wegenbelasting betaalt. Loopt de verbrandingsmotor van jouw plug-in hybride op benzine, dan betaal je de helft van het tarief voor benzineauto’s. En voor dieselauto’s met een stekker werkt het net zo.

In 2025 gaat de korting waarschijnlijk terug naar 25 procent en vanaf 2026 ga je naar verwachting het reguliere tarief aan wegenbelasting betalen. Ondanks dat is het tegen die tijd waarschijnlijk nog steeds interessant om hybride te rijden, vanwege de besparing op de brandstofkosten.

Nadelen van hybride auto’s

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn als je hybride rijdt? Nee, dan waren alle auto’s inmiddels alweer vervangen door hybride bolides. Er zijn ook een paar nadelen:

  • zoals we net al zeiden: de aanschafprijs van een hybride auto is hoger dan die van een ‘normale’ auto
  • ondanks dat een hybride auto niet afhankelijk is van elektriciteit, heb je wel nog steeds te maken met een beperkte actieradius (al haal je met gemak honderden kilometers)
  • een hybride bolide levert ruimte in, doordat de accu’s voor de elektromotor ook een plek nodig hebben
  • elektromotoren zijn stil, wat betekent dat medeweggebruikers jou niet horen en dat jij zelf het geluid van ‘lekker autorijden’ niet hoort

Wel of niet hybride rijden?

Hopelijk hebben we je het een stuk makkelijker gemaakt om de balans op te maken als je overweegt hybride te gaan rijden. Bekijk hier onze top 10 hybride auto’s om de keuze nog net wat makkelijker te maken. Heb je nog vragen of wil je weten wat voor auto bij jou past? Vraag het ons team!