Een toch wel essentieel onderdeel van je auto: je banden. Als je banden niet goed (meer) zijn, zorgt dat weleens voor gevaarlijke situaties. Hier lees je wanneer je je banden moet vervangen. Spoiler: dat is niet alleen als het profiel niet meer goed is.

Alle rubberen producten verouderen. Zelfs als je ze niet of nauwelijks gebruikt, zoals banden van de aanhanger die 364 dagen per jaar in de garage staat. Of de banden van je caravan waar je elk jaar maar twee ritten maakt. En ja, het geldt zelfs voor je reserveband. Ook banden met ‘nog genoeg profiel’ zijn soms toe aan vervanging. Hoe weet je nou wanneer jij je banden moet vervangen?

Banden vervangen bij te weinig profiel

Gladde banden zijn gevaarlijk. Daarom is het in Nederland verplicht om een minimale profieldiepte te hebben van 1.6 millimeter. Sterker nog: dat geldt in heel Europa. Wachten tot het zo ver is, is ook niet aan te raden. Vervang je banden bij 2 millimeter, dan weet je zeker dat je goed zit. Houd er ook rekening mee dat winterbanden eigenlijk al versleten zijn bij 4 millimeter. Komt het profiel daaronder, dan verliezen je winterbanden hun ‘kracht’ bij winters weer.

Minimaal profiel banden: waar bekijk je dat?

Stel dat het profiel in het midden van je band nog 2,3 millimeter is, maar aan de zijkant 1,6 millimeter. Wat doe je dan? Ja, toch je banden vervangen. Als alleen de zijkant te ver afgesleten is, is je band als helemaal versleten te beschouwen. Oh, en als je banden schuin afslijten, dan komt dit door een te hoge of te lage bandenspanning.

Banden zijn te oud of gescheurd

Banden zijn duidelijk geen wijn. Met de tijd verouderen ze en dat is geen goed teken. Zie je scheuren aan de zijkant van de band? Of voelt het rubber uitgedroogd en versleten aan? Dan is het echt tijd om je banden te vervangen. De maximale levensduur van je banden is ongeveer 10 jaar. Na 5 jaar is het goed ze elk jaar te laten checken door een specialist — tenzij je zelf een erg getraind oog hebt. Wil je weten hoe oud je banden zijn? Op de zijkant van de band vind je de DOT-code. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek, de laatste twee voor het productiejaar. Staat er 3118? Dan komen jouw banden uit de 31e week van 2018.

Beschadigd of bulten

Soms beschadigen banden. Er is een hap uit de zijkant van je band of er is een bult verschenen. Om ‘eigen schult, dikke bu… klapband’ te voorkomen: vervang dan nu je band. En let voortaan goed op bij stoepranden of andere hogere objecten, want dat zijn de bult-boosdoeners.

Zo beschadigen je banden

Je ontkomt er niet aan je banden eens in de zoveel tijd te vervangen. In ieder geval elke 10 jaar — als je dan niet al je hele auto vervangen hebt. We zetten wat dingen onder elkaar die zorgen voor beschadigde of versleten banden: • leeftijd en slijtage • kwaliteit van de wegen: gaten in de weg, scherpe stoepranden, verkeersdrempels, olie, chemicaliën • het weer: extreem koud of juist heet, regen, sneeuw, ijs, veel zonlicht • je rijgedrag: te hard rijden, snel optrekken en hard afremmen, driften • oneigenlijk gebruik: winterbanden in de zomer en andersom, verschillende banden combineren, verkeerde band- of velgmaten

Laat je banden geregeld controleren

Merk je iets ‘anders’ aan je banden, zie je beschadigingen of zijn ze ouder dan 5 jaar? Laat dan je banden geregeld controleren. Ook als er stenen of spijkers in je band zitten, als je ventieldoppen kapot zijn of als je twijfelt over je profiel.

Tip: mocht je je banden zelf gaan vervangen, lees dan ‘Zelf een band verwisselen: zo doe je dat’.