image/svg+xml Louwman Created with Sketch. icon-checked icon-document 5B3F2C90-278E-45DB-8AA9-3BD22C3DA5BC phone-icon icon-filter Louwman Created with Sketch. icon-readmore icon-dilevery 602D7FAA-55E3-474B-949F-2F504E2A2A55 Shape
  • Home
  • Blog
  • Wanneer stap je over op een elektrische auto?

Elektrische auto’s - wanneer ben jij er klaar voor?

Er komt voor ons allemaal een moment dat we overstappen op een elektrische auto. Wanneer is dat voor jou precies? De zakelijke markt is al een heel eind op weg, vooral door lage bijtelling en andere stimuli vanuit de overheid. Maar ook voor privégebruik is de EV in opkomst.

Om te bepalen of een elektrische auto bij jouw situatie past zijn er drie belangrijke overwegingen:

  1. De actieradius van de elektrische auto
  2. De verschillende manieren op op te laden
  3. De totale eigendomskosten

1. Wat is het rijbereik van een elektrische auto?

We drukken de capaciteit van de elektrische auto (EV) uit in kWh. De accucapaciteit is de grootste factor in de uiteindelijke actieradius. Het rijbereik wordt gemeten volgens de zogenaamde WLTP-methode. Het is belangrijk om je te beseffen dat de WLTP een theoretische benadering is. In de praktijk haalt je auto eigenlijk altijd wat minder kilometers op een volle accu. Als je uitgaat van 3/5e van het officiële aantal kilometers, dan zit je altijd goed. Ook als het wat kouder is, want dan presteren accu’s wat minder goed.

2. Hoe zit het met het opladen?

Er zijn twee soorten stroom: AC en DC. De accu’s van de meeste elektrische auto’s werken op DC en de meeste stopcontacten en laadpalen leveren AC. Daarom zit er in EV’s een omvormer. Dan kan je dus overal laden, maar het gaat wel ten koste van de snelheid. Daarom zijn er zogenaamde snelladers: die werken met DC en daarmee zitten je accu’s binnen no time weer vol.

1-fase en 3-fase

Een andere factor in de laadsnelheid is het verschil tussen 1-fase en 3-fase laden. Die laatste is een stuk sneller. Moderne huizen en openbare laadpalen hebben bijna allemaal een 3-fase aansluiting. Maar let op: niet alle EV’s zijn hiervoor geschikt. Vooral de oudere modellen niet. Check dat dus even voordat je je bestelling plaatst.

Een laadpaal aan huis

Je kunt je EV gewoon thuis opladen. Dat is niet alleen de goedkoopste manier, maar ook wel zo makkelijk. Je hebt dan wel een plek nodig voor je eigen laadpaal, meestal is dat op je eigen oprit. Om je elektrische auto in te kunnen pluggen heb je een wallbox of een thuislader nodig. De kosten daarvan lopen nogal uiteen. Van een paar honderd euro tot dik tweeduizend euro exclusief installatie en eventuele aanpassingen.

Openbaar laden

Het aantal publieke en semi-publieke laadpalen in Nederland gaat hard richting de 100.000. En dat aantal zal de aankomende jaren fors blijven stijgen. De kosten van het laden verschillen per laadpaal, maar zijn in ieder geval duurder dan de stroom bij je thuis. De laadsnelheid verschilt behoorlijk per paal. Als voorbeeld: een EV met een 50 kWh accu is bij een langzamere 11kW/16A-laadpaal in dik 3,5 uur 80% opgeladen. Bij een 22kW/32A-laadpaal duurt dit nog geen 2 uur en bij een 175 kW-snellader bereik je de 80% al in een kwartier.

Soorten stekkers

Er zijn verschillende soorten stekkers voor EV’s. Het is dus goed om je daar even in te verdiepen voor je een keuze maakt.

  • Type 1 (Yazaki): deze driepolige stekker is vooral te vinden op Aziatische EV’s. Dit systeem is al wat verouderd en wordt steeds minder gebruikt.
  • Type 2 (Mennekes): veel Europese EV’s zijn uitgerust met deze versie (al dan niet in CCS-variant).
  • CCS (Combined Charging System): deze stekker bestaat uit twee delen: een Type 2-stekker voor AC-laden en twee polen voor DC snelladen. Deze aansluiting is momenteel de standaard in Europa.
  • Normale stekker (Schuko): een EV kan ook gewoon opgeladen worden met een reguliere stekker. Vooral handig in geval van nood
  • CEE: deze stekker is er in twee varianten. Een driepolige blauwe variant die geschikt is voor spanning tussen de 200V en 250V en een vijfpolige rode variant die geschikt voor 380V tot 480V.
  • CHAdeMo: de Japanse standaard voor snelladen. Sommige auto’s met deze aansluiting hebben daarnaast ook een Type 1 of 2 stekker

3. Wat zijn de eigendomskosten van een EV?

Dat het bezit van een elektrische auto net wat anders in elkaar steekt zie je ook terug in de kosten. We gaan hier wat dieper in op de verschillende kostenposten in een privésituatie (koop of private lease). Zakelijk rijden laten we buiten beschouwing.

Aanschafprijs

Hier kunnen we kort over zijn: de aanschafprijs is over het algemeen hoger dan bij een vergelijkbare brandstof auto. Dat komt hoofdzakelijk door het accupakket, want die bevat dure grondstoffen zoals kobalt en nikkel.

Aanschafsubsidie

Als particulier kan je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) van de overheid. Daarmee kan je de aanschafprijs wat drukken. Deze regeling is er voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische personenauto's. In 2022 zijn de subsidiebedragen € 2.000 voor een gebruikte EV en € 3.350 voor een nieuwe. Hier lees je meer over de voorwaarden. Voor 2021 is dit potje helaas al op.

Stroomkosten

De kosten van het opladen kunnen redelijk uiteenlopen. Thuis aan de stekker betaal je gewoon het reguliere stroomtarief. Dat is in 2021 helaas wat aan het oplopen. Bij openbare laadpalen hangt de prijs niet alleen af van de aanbieder maar ook de locatie en soms zelfs het tijdstip en de drukte. Gemiddeld genomen zijn de “brandstofkosten” van een EV een stuk lager dan bij een vergelijkbare brandstofauto.

Onderhoud

Elektrische auto’s zijn erg gunstig qua onderhoudskosten. De aandrijflijn is namelijk een stuk minder complex dan bij een verbrandingsmotor. Dit kan enorm schelen in de kosten, zeker bij wat oudere auto’s.

Wegenbelasting

Elektrisch rijden wordt door de overheid flink gestimuleerd. EV’s zijn bijvoorbeeld vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (ook wel bekend als wegenbelasting).Tot 2024 is dit een zekerheidje. In 2025 moet waarschijnlijk een kwart van de wegenbelasting betaald worden en vanaf 2026 het volledige bedrag

Afschrijving

Wat auto’s in de toekomst gaan doen qua restwaarde is altijd even afwachten. Dat geldt zowel voor EV’s als voor benzine- en dieselauto’s. Maar het lijkt bijna onvermijdelijk dat elektrische auto’s hun waarde beter zullen behouden, aangezien de overheid steeds meer zal aansturen op elektrificatie van het Nederlandse wagenpark.

Bekijk hier ons aanbod elektrische auto's.