image/svg+xml Louwman Created with Sketch. icon-checked icon-document 5B3F2C90-278E-45DB-8AA9-3BD22C3DA5BC phone-icon icon-filter Louwman Created with Sketch. icon-readmore icon-dilevery 602D7FAA-55E3-474B-949F-2F504E2A2A55 Shape
  • Home
  • Blog
  • Wanneer moeten je winterbanden eronder?

Wanneer moeten je winterbanden eronder?

Zelfs in Nederland, waar het niet echt vaak sneeuwt, is het rijden op winterbanden een slim plan. Winterbanden geven je meer grip op de weg en dat rijdt een stuk veiliger. Wanneer moeten je winterbanden eronder? Is het verplicht? Waarom zijn winterbanden beter?

Niemand die er echt heel veel zin in heeft om twee keer per jaar de banden te wisselen. Toch is het geen onzin om je zomerbanden door winterbanden te vervangen. Maar waar let je precies op? En zijn vierseizoenenbanden ook prima?

Voordelen van winterbanden

Winterbanden hebben een andere samenstelling van het rubber. Is het kouder dan 7 graden, dan presteren winterbanden een stuk beter dan zomerbanden. Zomerbanden verharden bij deze temperaturen, terwijl winterbanden juist lekker soepel blijven. Hierdoor heb je veel meer grip. Dat verschil merk je vooral als je een keer een noodstop moet maken. De kans dat je op tijd stil staat is met de juiste banden vele malen groter.

In de sneeuw zijn de verschillen nog groter. Hoe zacht je ook rijdt, met zomerbanden ga je sowieso glijden. Op besneeuwd wegdek is de remweg van een winterband ongeveer 30 meter bij 50 kilometer per uur. Met zomerbanden sta je na maar liefst 60 meter pas stil.

Die winterbanden: wanneer moeten ze eronder?

Zorg dat je winterbanden eronder zitten voordat de temperatuur onder de 7 graden komt. In Nederland is dat grofweg tussen november en april. Dan weet je zeker dat je goed zit, wat het weer ook doet. Regen, ijzel, bladeren op de weg, sneeuw, natte sneeuw of rijpvorming - jij bent klaar voor alle omstandigheden.

Is het bijna tijd voor een bandenwissel? Maak dan nu een afspraak, er is altijd wel een servicepunt bij jou in de buurt.

Moeten winterbanden op alle wielen?

Sommige mensen denken dat winterbanden alleen op de aangedreven wielen moeten. Dat is niet zo — sterker nog: het is onveilig. Het is nog beter om helemaal geen winterbanden te hebben, dan er twee om je wielen te doen. Twee sets verschillende banden zorgen voor onvoorspelbaar rijgedrag en dat resulteert nogal eens in ongelukken.

Zijn winterbanden verplicht?

In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Maar ga je op wintersport? Dan is de kans groot dat je door een gebied komt waar het wel verplicht is om winterbanden onder je auto te hebben. Onder andere in Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland zijn winterbanden verplicht. En ja, dat geldt ook voor Nederlandse auto's.

Een ongeval zonder winterbanden: wie is aansprakelijk?

In een aantal van bovengenoemde landen is het soms zelfs zo dat je een deel van de aansprakelijkheid in je schoot geworpen krijgt als je niet op winterbanden rijdt en betrokken raakt bij een ongeval. In het ergste geval krijg je (een deel van) je letselschade niet vergoed, omdat je op ongeschikte banden rondrijdt.

Zijn er alternatieven voor winterbanden?

Het is natuurlijk ook wel een ding: twee keer per jaar je banden laten verwisselen. Zijn de vierseizoenenbanden dan een goed alternatief? Nou… nee. Niet echt. Het is het bekende probleem van de compromis: het is het altijd nét niet. Deze allround banden zijn in geen van de seizoenen echte uitblinkers. En dan hebben we het niet alleen maar over de grip. Vierseizoenenbanden maken meer lawaai en slijten sneller. Niet bepaald een goede optie dus.

En sneeuwkettingen dan?

Onder extreme omstandigheden zijn sneeuwkettingen ideaal. Maar ze zijn niet geschikt om lange stukken mee te rijden. Ze zijn dan ook zeker geen alternatief voor een goede winterband.

Hier let je op voordat je de winterbanden onder je auto zet

Dat winterbanden een goed idee zijn, moge duidelijk zijn.

In ieder geval is het altijd goed op te letten in welke staat de winterbanden zijn die je onder je auto zet.

  • M+S Kom je in Duitsland? Koop dan winterbanden met de M+S-aanduiding: modder en sneeuw. En dan wel in combinatie met een sneeuwvloksymbool. Dan weet je zeker dat je goed zit. Als het profiel tenminste minimaal 4 mm diep is, want dat is het minimum.
  • Bandenspanning Temperatuurverschillen zorgen voor ongelijkmatige bandenspanning. Laat jij je winterbanden bij een temperatuur van 7 graden onder je auto zetten? Check dan de bandenspanning weer een keer als koning winter echt aangekomen is.
  • Staat van de banden Misschien heb je je winterbanden nog in de opslag liggen. Let altijd even goed op de staat van de banden voordat je ze eronder zet.

Winterbanden in de zomer? Niet doen!

In de zomer met winterbanden rijden is geen goed plan en kan voor gevaarlijke situaties zorgen. De redenen op een rijtje:

  1. Met winterbanden in de zomer heb je een langere remweg. Gemiddeld doe je er 30% langer over om stil te staan. En dat is best een eind. Zeker als je wat harder rijdt.
  2. Doordat het rubber van de winterbanden harder is bij warm weer, heb je een slechtere wegligging. De kans op aquaplaning is daarbij ook een stuk groter.
  3. Bij warm weer slijten je winterbanden veel sneller. Het rubbermengsel van winterbanden is ideaal voor de koude dagen, maar slijt extra snel op een warme weg.
  4. Bij warm weer slijten je winterbanden veel sneller. Slecht voor het milieu én slecht voor je portemonnee.

Toe aan winterbanden, of ben je klaar voor de wissel naar een zomerband? Maak dan nu een afspraak bij één van onze servicepunten.