Coronavirus Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, nemen wij maatregelen rond de bezorging van auto’s.Meer informatie

Een superdeal volgens Japie, wat betekent dat?

Onze auto’s zijn al goed geprijsd. En voor allemaal gelden dezelfde topvoorwaarden. Maar soms staat er ‘Superdeal’ bij een auto. En dat zeggen wij dan niet, maar Japie van Japiecars. Wie is Japie en wat zegt zo’n labeltje bij de auto eigenlijk?

Het is nog niet zo makkelijk: erachter komen of je wel een goede prijs betaalt voor een tweedehands auto. Veel mensen struinen websites af om auto’s met elkaar te vergelijken, maar vaak gaat het over appels en peren. Dat kan anders, dachten ze bij Japie.

Appels en appels

Japie ziet eruit als een grappig ventje, maar hij weet wel waar hij het over heeft. Hij, of eigenlijk het team van data scientists dat achter hem schuilgaat, vergelijkt dagelijks de prijzen van alle merken en modellen auto’s op meer dan 6000 Nederlandse websites. Ook het aantal gereden kilometers, extra opties, speciale uitvoeringen, de vraag en het aanbod van dit specifieke model neemt hij mee in zijn vergelijking.

Meer auto voor je geld

Soms krijgen we een seintje van Japie: de dealer bij wie een bepaalde auto zich bevindt heeft de auto lager geprijsd dan normaal of de auto uitgerust met interessante opties. Nog meer auto voor je geld, kortom, en daarmee een superdeal. Japie stuurt ons dan een berichtje dat een auto het label verdient.

Hoe werkt Japie?

Japie’s algoritmes verzamelen grote hoeveelheden data over online verkoopprijzen, prijsaanpassingen, sta-dagen en verkoopaantallen van gebruikte auto’s. De data wordt met behulp van slimme algoritmes geanalyseerd, waarna de gegevens van gebruikte auto’s transparant, inzichtelijk en vergelijkbaar zijn. Zo wordt bepaald of jij als consument wel genoeg waar voor je geld krijgt. Komt een auto opvallend gunstig uit de analyse, dan krijgt hij bij ons het label ‘Superdeal’. Er is jaren aan gebouwd, maar inmiddels draait de Big Data Analytics occasionsoftware van Japiecars bij menig autobedrijf en leasemaatschappij.

Vrij van emotie

Voordat Japie er was, was het in- en verkopen van gebruikte auto’s een kwestie van ervaring, gevoel en historische data. Maar dat is nu dus verleden tijd: Japie levert real-time markt- en trendinformatie over marktwaardes, (toekomstige) restwaardes en courantheden van gebruikte auto’s. Zoals ze het zelf bij Japiecars zeggen: alle analyses die uit het systeem rollen, zijn vrij van emotie. En dus lopen we nooit meer onnodig achter de feiten aan.

Meer over Japiecars