Jaguar

6 modellen
Prijsklasse
van € 41.430 tot € 209.750

Jaguar

De komst van de XF in 2008 zorgde voor een opleving van het marktaandeel, maar de crisis gooide roet in het eten. De komst van de nieuwe XJ kan dat niet goedmaken, want dat model aan de top van het automobiel gebeuren is te kostbaar om voor grote verkoopaantallen te zorgen. Die zullen in de toekomst van een klein model moeten komen, dat de uit productie genomen X-Type moet vervangen. Het feit dat Jaguar overgegaan is naar het Indiase Tata zal geen invloed hebben op het Britse karakter van Jaguar. Overigens zijn er plannen om een deel van de productie op termijn naar een goedkoper productieland over te hevelen. Dat zou ook niet veel hoeven uit te maken, want een deel van de BMW’s en Mercedessen wordt al jaren in de VS gebouwd, zonder dat het Duitse karakter verdwenen is. Het traditionele koperspubliek zal wel hebben moeten wennen aan de nieuwe weg die op designgebied is ingeslagen. Het begon met de XF die in niets meer lijkt op de oudere modellen, maar hij straalt volgens Jaguar wel de kracht van de springende kat (jaguar) uit. De aankondiging dat de nieuwe XJ een totaal nieuw uiterlijk zou krijgen sloeg ook in als een bom, te meer omdat dat model 40 jaar lang herkenbaar bleef. De eerste aanblik van de nieuwe XJ in levende lijve op de autoshow van Frankfurt was dan ook een shock. Het is een immens lang ogende auto met een geheel nieuwe stijl, die toch ook weer klassiek oogt. Jaguar is het als sportief merk aan zijn stand verplicht om ook sportieve modellen te brengen. Naast verschillende R-Types van haar sedans is er sinds jaar en dag een grote coupé (en natuurlijk cabriolet), maar de liefhebber wacht ook al jaren op een kleiner model, waarvan men hoopt dat hij op de F-Type concept gaat lijken. Marktaandeel (NL) 0,24 % (2002); 0,25 % (2003); 0,25 % (2004); 0,19 % (2005) ; 0,15 % (2006); 0,10 % (2007); 0,16 % (2008); 0,07 % (2009); 0,08 % (2010); 0,06 % (2011);

Lees meer

Heb je deze al gezien?

Heb je ook al eens naar deze merken gekeken?