Peugeot

14 modellen
Prijsklasse
van € 11.300 tot € 70.804

Peugeot

De eerste nieuwe Peugeot die hetzelfde nummer heeft als zijn voorganger is de 308. Het cijfer voor de 0 geeft de positie van het bepaalde model in het programma van Peugeot. Wat verandert is dat het laatste cijfer niet meer aangeeft in welke periode de betreffende modellen geproduceerd zijn. De modellen met de nummering die op 04 eindigen zijn in de jaren zestig en zeventig geproduceerd. Bekendste voorbeeld daarvan is de 404, nog steeds een liefhebbersauto. Dat geldt ook voor de 205, die begin jaren tachtig een belangrijke factor is voor het behoeden voor een bankroet. Met de komst van de 308 zullen de Peugeots van de toekomst een nummering eindigend op 08 krijgen. Voor markten buiten West-Europa zijn de cijfers 01 gereserveerd. De 301, die in 2013 wordt geintroduceerd, is daarvan het eerste voorbeeld. Momenteel bestaat het programma uit de hatchbacks 108, 208 en 308, de laatste twee ook als SW (stationcar). De enige sedan is de 508, die ook leverbaar is als stationcar. Daarnaast is er een heel arsenaal aan ruimteauto s en suvs met de benamingen 2008, 3008, 4008 en 5008 en de van bedrijfsauto s afgeleide Bipper en Partner. De productiecijfers van de Zuid-Europese autoconcerns hadden relatief het meest te lijden van de crisis. Dat neemt niet weg dat de aantallen van bijvoorbeeld PSA Peugeot sinds 1980 zijn verdubbeld. De cijfers van zowel Peugeot als Citroen zijn zelfs bijna verdrievoudigd. Dat klinkt onlogisch, maar bij de cijfers van 1980 zijn de cijfers van het verdwenen merk Talbot meegerekend. Een nieuw merk, dat onder de vlag van Citroen valt, is het premiummerk DS. PSA wil daarmee profiteren van de wereldwijd stijgende vraag naar premiummodellen.

Lees meer

Heb je deze al gezien?

Heb je ook al eens naar deze merken gekeken?