Renault

17 modellen
Prijsklasse
van € 7.790 tot € 60.958

Renault

De grote winsten die de Duitse concurrentie behalen is niet voor Renault weggelegd. Als generalist kan het Franse merk niet profiteren van de relatief grote winsten die met premiummodellen behaald worden. De samenwerking met het Japanse Nissan zorgen echter voor spreiding van risico s. De beide merken hebben in verschillende delen van de wereld totaal verschillende posities. In Europa en Zuid-Amerika is Renault sterk vertegenwoordigd. Het nieuwe budgetmerk Dacia zorgt voor inkomsten aan de onderzijde van de markt en levert Renault ook modellen die in ontwikkelingslanden goedkoop onder Renault-vlag kunnen worden geleverd. Mede dankzij de nieuwe Nederlandse ontwerper zijn de laatste jaren succesvolle modellen op de markt gebracht. Op het gebied van alternatieve energiebronnen heeft men een voorsprong door een groot aanbod. Allereerst zijn er elektrische versies van bestaande modellen als de Fluence en Kangoo. Daarnaast levert men de stadsauto Twizzy en kleine hatchback Zoe met unieke koetswerken. Het traditionele programma is bijna geheel intact met als basis derde oplage van de Twingo. Het belangrijkste model is sinds 1990 de Clio, dat in 2012 in zijn vierde gedaante verschijnt. Hij heeft een zeer geslaagd koetswerk met vijf deuren, ook als stationcar, net als de grotere Megane. Die laatste is er echter in veel meer versies, waaronder een coupe en cabriolet. Je zou de Scenic daar ook onder kunnen rekenen, want ondanks zijn eigen naam is hij gebaseerd op de Megane. Grotere modellen ondervinden veel concurrentie van met name Duitse merken, zodat een deel zelfs niet meer wordt geleverd in Nederland. De Laguna in het D-segment nog wel, maar ondanks het modellenaanbod met onder meer een fraaie coupe is die auto niet populair. Uit Korea haalt Renault een aantal modellen van dochterbedrijf Samsung naar Europa, waarbij deze als Renault worden verkocht. Het blijkt geen succes, de grote sedan Latitude was nooit in Nederland leverbaar en ook de Koleos suv is wegens gebrek aan belangstelling van het programma afgevoerd. De elektrisch aangedreven Fluence is ook afkomstig van Samsung. De Espace is de bekende grote ruimteauto, die al ruim dertig jaar bestaat. Bij de vijfde versie is voor het eerst sprake van een crossover, waarmee Renault een nieuwe, sportiever ingestelde, doelgroep wil aanspreken. De op basis van de Clio ontwikkelde Captur is een kleine suv, waarmee Renault nieuw succes behaalt. Marktaandeel (NL) 10,42 % (2002); 9,64 % (2003); 9,96 % (2004); 8,55 % (2005); 7,77 % (2006); 6,64 % (2007); 7,56 % (2008); 6,09 % (2009); 6,97 % (2010); 7,97 % (2011); 8,74 % (2012); 8,80 % (2013)

Lees meer

Heb je deze al gezien?

Heb je ook al eens naar deze merken gekeken?